Home » Veelgestelde vragen voor bewoners
Veelgestelde vragen
Het aanbod verloopt zeer onregelmatig. Alvast is namelijk afhankelijk van het aanbod vanuit de eigenaar. Nieuwe woon-/bedrijfsruimtes worden zodra deze ter beschikking worden gegeven aangeboden op de website. Het actuele aanbod vind je hier terug.
Ga naar het aanbod om alle beschikbare woningen te bekijken.
Ga naar het gewenste object, klik op reageren en vul het inschrijfformulier in. Schets naast alle een duidelijk beeld van je dagbesteding, leg uit waarom je op zoek bent naar nieuwe woonruimte en wat je in je vrije tijd doet.
Je kunt op meerdere woningen tegelijk reageren.
Let op: wij nemen uitsluitend contact op met kandidaten, die wij willen benaderen voor de betreffende woonruimte.
Voor iedere woonruimte selecteren wij de juiste bewoner op maat, voor wie een korte opzegtermijn nooit een probleem mag zijn. Bij de selectieprocedure maken wij een eerste keuze uit de actuele inschrijvingen m.b.t. het beschikbare pand. Hierbij wordt rekening gehouden met:
– Moment van inschrijving
– Selectiecriteria van Alvast
– Aantal inschrijvingen
– Specifieke kandidatenprofiel per project/woonruimte
– Jouw flexibiliteit / beschikbaarheid
Bij de selectie van kandidaten letten wij scherp op onderstaande eisen:
– Minimale leeftijd 18 jaar
– Reguliere dagbesteding (werk en/of studie)
– Voldoende regelmatige inkomsten via werk en/of studiefinanciering
– Geen personen met minderjarige kinderen (ook niet woonachtig op een ander adres)
– Nette personen met een verantwoordelijke instelling
– Flexibele instelling m.b.t. de opzegtermijn van 28 dagen
– Huisdieren zijn niet toegestaan
Dagelijks schrijven zich meerdere kandidaten in voor beschikbare woonruimte. Na de inschrijving wordt een bevestigingsmail gestuurd. Als je door de eerste selectieronde bent en aan onze criteria voldoet, ontvang je een mail waarin documenten worden opgevraagd. Deze documenten worden beoordeeld en eventueel goedgekeurd, waarna contact opgenomen kan worden voor een kennismakingsgesprek. Als het gesprek van beide kanten goed verloopt, wordt er mogelijk woonruimte aangeboden, afhankelijk van het huidige aanbod. Let op: een kennismakingsgesprek is geen garantie op een woning.
Pas als je geselecteerd wordt voor een woning, of als je al bewoner bent, kun je inloggen in het Alvast portaal.
Je hebt geen toegang tot het portaal als je je enkel hebt ingeschreven.
Je hoort uitsluitend iets van ons wanneer we je woonruimte gaan toewijzen. Na je inschrijving ontvang je een bevestiging per e-mail. Bellen na je inschrijving is niet nodig en versnelt het proces niet.
Als bewoner krijg je een woonruimte toegewezen met eventueel bijbehorende lage maandelijkse vergoeding, op basis van bruikleen of tijdelijke verhuur. Je beheert het pand om de nadelige gevolgen van leegstand doeltreffend te voorkomen. Daarnaast is het belangrijk dat het pand netjes en in goede staat blijft en dat er geen overlast veroorzaakt wordt m.b.t. de buurt. Bij opzegging van het pand ben je in staat de door jouw bewoonde ruimte(s) leeg en binnen de opzegtermijn, op te leveren.
Bij antikraak bedraagt de wederzijdse opzegtermijn altijd 28 dagen en kan er op ieder moment opgezegd worden.
Bij tijdelijk verhuur geldt er een opzegtermijn van 3 maanden vanuit de eigenaar en 1 maand vanuit de bewoner.
Wanneer je wordt opgezegd, kan je aangeven of je interesse hebt in een eventuele doorplaatsing. Wij zullen daar altijd rekening mee houden, indien we tevreden zijn over jou als bewoner, dat je o.a. geen betalingsachterstanden hebt en geen overlast hebt veroorzaakt.
Helaas kunnen we nooit garanderen dat doorplaatsing mogelijk is. Dit heeft vooral te maken met het beschikbare woningaanbod op dat moment.
Indien je wordt doorgeplaatst, zijn er €80,- doorplaatskosten van toepassing.
Voor de meeste projecten maken wij geen gebruik van wachtlijsten, maar kijken wij naar de inschrijvingen op dat specifieke moment.
Kandidaten kunnen zich vrijblijvend inschrijven bij Alvast. €90,- administratiekosten en €30,- inschrijfkosten worden uitsluitend in rekening gebracht op het moment dat een overeenkomst getekend wordt.
Als je een tijdelijke huurwoning toegewezen wilt krijgen, moet je voldoen aan bepaalde inkomenseisen. Je mag in de meeste gevallen niet meer verdienen dan het maximaal vastgestelde bedrag. Voor 2022 is dit bedrag vastgesteld op € 40.765. Om te checken of jij voor een dergelijke woning in aanmerking komt, lever je een inkomensverklaring aan.
Een IB-60 verklaring kan worden aangevraagd via de Belastingdienst.
Helaas plannen wij geen bezichtigingen. Je krijgt foto’s en/of een filmpje van de woning te zien en aan de hand daarvan maak je een keuze.
Indien er sprake is van een technische storing, schade of een klacht, dan verzoeken wij je dit te melden via het bewoners/ondernemers portaal van Alvast. Alvast bepaalt of de reparatie door de eigenaar, Alvast of de bewoner zelf, opgepakt dient te worden. De eigenaar zorgt ervoor dat het pand wind-en waterdicht blijft en dat de voorzieningen (GWL) in voldoende mate beschikbaar zijn. Overige reparatieverzoeken worden door Alvast of de bewoner zelf opgelost. Hierbij is het “besluit van kleine herstellingen” van toepassing.
Wonen met minderjarige kinderen is niet toegestaan. De reden hiervoor is dat al onze overeenkomsten van tijdelijke aard zijn en wij daarom geen garantie kunnen geven dat we na de beëindiging een vervangende woonruimte beschikbaar hebben. Vanwege deze onzekerheid en het tijdelijke karakter plaatst Alvast geen minderjarige kinderen – ook niet onder begeleiding van een volwassene.
Nee, huisdieren zijn niet toegestaan.